dilluns, 21 de maig del 2018



DOSSIER DE TEXTOS PER A 4T D'ESO

Abans que s'acabi aquest curs, llegirem els contes que ens falten:
El gat negre, d'Edgar Allan Poe
i Vanka d'Anton Théckov

DOSSIER SOBRE TXEKHOV
http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0089/db244648-0449-4a36-8a91-3a9d578eb7da/Txekhov_2005.pdf


PREGUNTES DE COMPRENSIÓ LECTORA
GAT NEGRE

1. De quin tipus és el narrador? Per quina raó ens vol explicar la història?
2. Fes un resum d'unes 7-10 línies màxim
2. Què sentia per el gat Plutó? Com el descriu?
3. Quin és el dimoni de la "intemperància"? què deu voler dir? Què li passarà? 
4. Escriu quin és el primer moment en què actua "demoníacament". Què farà?
5.Com el fa sentir ara, mentre ho recorda i narra?
6. Com anomena l'esperit que el posseix? ( busca-ho en el text)
7. En quin sentit el gat és clau per fer justícia?
8. Busca el significat i sinònims de les paraules següents:

Follia
atrocitat
riota
Esperonar
escorcoll
Frisar

 VANKA  

En començar la lectura d’aquest conte, en què s’assembla amb l’anterior conte? 
2. Després de fer una primera lectura, enumereu quines són les semblances de contingut que presenta respecte al conte Aniuta. 
3. La història comença de la manera següent: Vanka Júkov, un marrec de nou anys encomanat tres mesos enrere al sabater Aliakhin perquè n’aprengués l’ofici, la nit de Nadal no se’n va anar a dormir. Comenteu entre tots els alumnes de la classe què significa el fragment subratllat. Després, demaneu informació sobre què suposava el fet d’estar en amo, quins avantatges i inconvenients tenia i durant quina època va ser més freqüent aquest fet. 
4. Txèkhov ens presenta un nou conte força original respecte als altres perquè dins la narració introdueix un altre tipus de gènere, la carta personal. Aquesta neix de la mà del protagonista i l’adreça al seu avi amb una clara intenció. Què motiva el jove Vanka a escriure una carta al seu avi? Per què a ell i no a cap altra persona? 
5. L’autor ens ofereix una visió de la societat molt peculiar, on els pobres no tenen cabuda i els rics caben a tot arreu. Com es comporten els rics? Es mereixen el tracte que reben els personatges pobres de la història per part dels rics? 
6. Analitzeu el personatge de l’avi Konstantín Makàritx i recolliu en una fitxa tots els trets descrits. Trets físics Trets psíquics ............................................................... .............................................................. ............................................................... .............................................................. ............................................................... .............................................................. ............................................................... .............................................................. 
7. Des de l’inici de la història trobem un Vanka fora de lloc, desencaixat, desesperat i somniador. Busqueu passatges al conte que evidenciïn el que acabem de comentar. Quin és aquest gran somni que Vanka vol aconseguir? 
8. L’escenari on es mouen els dos protagonistes de la història, el nen i l’avi, no és el mateix. On és cada personatge? Es respira el mateix ambient en cadascun dels llocs on es troben? Anoteu citacions que ho corroboren. 
9. Al final del conte, Txèkhov ens fa arribar unes dures i cruels paraules de la boca del jove Vanka (p. 66): La meva vida no val res, pitjor que la de qualsevol gos... Comenteu què volen dir aquestes paraules i què porta al jove a escriure-les a la carta que adreça al seu estimat avi. 
10. La història es clou amb un final obert. Us imagineu com podria continuar la història? Redacteu-ne un de lògic. 
11. Al darrere d’aquesta història s’hi amaga la idea principal. Sintetitzeu-la i traieu-ne les vostres conclusions...debat sobre l'exploració infantil?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada