dimecres, 22 de novembre del 2017

TEXT ARGUMENTATIU I EXERCICIS CONNECTORS

El text argumentatiu

BELLA I BÈSTIA,
La meva neboda Emma està feliç, aquesta nit mirarem La Bella i la Bèstia i està convençuda que m'agradarà, perquè va  que l'important és l'interior de les persones, no com som per fora, m'explica amb el to greu de les reflexions d'alt contingut social. Jo sé que vol repetir l'èxit de Vaiana, gran elecció de la qual està orgullosa, perquè em va encantar (hi ha qui l'ha descrit com l'heroïna feminista Disney, malgrat d'entrada sembli un oxímoron).

Mirem doncs La Bella i la Bèstia. Ja sabeu el plantejament: noia una mica rara del poble (perquè es passa el dia llegint) va a parar a un castell on hi ha una bèstia (que abans era un príncep guapot i cruel i per això va patir un encanteri) i s'acaben enamorant malgrat ell és molt lleig (què voleu que us digui, jo el trobo que té el seu què). Missatge final: la bellesa de fora no importa, remarca l'Emma de nou.

Però Oh wait! li dic. La bellesa d'ell no és important, d'acord. El tio és lleig (en teoria) i digne d'estimar i ser estimat, perfecte. La majoria de la gent fugiria per potes en veure'l i ella s'hi enamora... d'acord. Però i ella? Compteeee: Ella és tan bonica com la resta de princeses Disney! Potser l'han fet una mica menys sexi (és que recordeu que llegeix molt), però ja sabeu: veu dolça, cintureta impossible, formes delicades... Doncs quin missatge de merda, li dic a l'Emma. I dels pitjors: disfressat de denúncia perpetua el que suposadament vol denunciar. No es diuen paraulotes, titi. Tampoc no s'enganya així al personal, penso. Que a més la bèstia ni es queda lleig tota la vida, que al final amb un petó es desmunta l'encanteri i torna a ser el príncep ben-plantat i polit. La música segueix sonant: Cierto como el sol que nos da calor, no hay mayor verdad, la belleza está en el interioooor. I ballen un vals.
Ja podem 
Ja podem anar cantant la cançoneta i donant voltes per la pista, que mentre no fem pel·lis del tipus El Bell i la Bèstia no avançarem. A El Bell i la Bèstia un home guapíssim i una dona grossa i lletja s'enamorarien i serien feliços per sempre o els dies que els donés la gana. Difícil d'imaginar, oi? Doncs llavors que s'aturi la música, perquè és ella (moníssima) qui mira més enllà de l'aparença física, no ell.

Que s'aturi la música (no hay mayor verdad, la belleza está en el interioooor), perquè les
 maniquins anorèxiques del Zara segueixen allà amb les seves cames impossibles i hi ha publicistes que pensen que és una  idea genial mostrar el cos d'una dona com el d'una vedella a la carnisseria. A d'altres se'ls acut cada dia mostrar dones que semblen agredides o assassinades com a reclam sexi i atractiu. Que s'aturi la música.

Que s'aturi la música, perquè fins i tot les presentadores que ens parlen de violència masclista des d'un plató, amb tota professionalitat i contingut, van enfundades en aquests vestits ajustats i enfilades a aquests talons, que òbviament cadascú pot anar com vulgui, però resulta una mica estrany que totes vagin així i cap prefereixi cap dia sabata plana i roba ampla i que, quina coincidència, tinguin totes tipet (o tipasso). Que s'aturi la música, que hi ha discoteques que et paguen 100 euros si vas sense calces i d'altres et paguen les copes si et despulles dalt l'escenari.
Ens hem de ll
Que s'aturi la música, que ens hem de llegir el manual de la perfecta violada, per saber com vestir, què fer, què no beure, no només perquè evitar (nosaltres) que ens violin sinó per saber com comportar-nos correctament un cop ens hagin violat. Que s'aturi la música. Que resti només, per una estona, el silenci.

Silenci, que l'Emma s'ha quedat adormida al sofà. Va, anem al llit, li dic. Però no acabis de veure la pel·li sense mi, em diu somnolenta mentre s'aixeca. Ja s'ha acabat la pel·liEmma, li dic mentre avancem pel passadís. No, no... no s'ha acabat, insisteix.
 1. Quina és la tesi del text?
2. Quins arguments fa servir?
3. Has vist algun anunci o pel.lícula sexista? Quina? Per què diries que ho és?
4. Lèxic: oxímoron/ En quin registre està escrit? Per què?
4. Exercicis
Dins aquest apartat trobaràs tot un seguit d’exercicis sobre els connectors.
Exercici 1
En els enunciats següents manca un connector que expressi quina és la relació semàntica que s’estableix entre les diferents oracions. Per a cada enunciat, es proposen quatre marcadors textuals possibles. Escull quin és el marcador que més convé en cada cas.
Tots els enunciats provenen del llibre de Daniel Cassany, La cuina de l’escriptura, tot i que alguns han estat lleugerament manipulats.
1. ……………………….. les aplicacions pràctiques de la redacció, el llenguatge planer incorpora els criteris de llegibilitat esmentats. (D’una banda, pel que fa a, atès que, ara bé).
2. Els textos relativament curts també han de tenir la seva organització, ……………………… sigui més modesta. (és a dir, quant a, no obstant això, encara que).
3. A l’interior, les frases s’ordenen de més generals a concretes; els exemples sempre són al final de tot. ……………………, els marcadors textuals solen ocupar sempre la posició rellevant d’inici de la frase, que és la que permet distingir-los amb facilitat. (A més, en efecte, en canvi, tanmateix).
4. Importa sobretot que pàgina i paràgrafs tinguin bona imatge i convidin a llegir. …………………., la recomanació més assenyada és que cada plana tingui entre tres i vuit paràgrafs, i que cadascun contingui entre tres i quatre frases. (tot i que, per això, ja que, com és ara).
5. El text guanyaria claredat si es fes més evident l’ordre o, ……………………, si l’estructura s’expliqués al principi. (encara que, tar tant, considerant que, per exemple).
6. Per als escrits quotidians, per als àpats funcionals i ràpids de dilluns a divendres, els períodes curts i lleugers són més digeribles. ……………… també hi ha dies de festa, com els diumenges o Nadal, i és costum i tradició afartar-se fins al capdamunt! (però, en efecte, tanmateix, per això)
7. El jòquer és la carta que encaixa en qualsevol joc. …………………, hi ha noms, verbs i adjectius de sentit força genèric, que fem servir quan no se’ns acudeixen altres paraules. (no obstant això, amb tot, així mateix, d’altra banda).
8. Els mots concrets es refereixen a objectes o subjectes tangibles; el lector els pot desxifrar fàcilment perquè se’n fa una imatge clara associant-los a la realitat. ………………, els abstractes designen conceptes o qualitats més difusos i solen abastar un nombre més gran d’accepcions. (pel que fa a, però, en canvi, no obstant això).
9. La majoria arrufem el nas quan se’ns corregeix alguna coma, i reivindiquem el dret a puntuar amb llibertat. No és estrany, …….., que la majoria dels alfabetitzats prescindeixin d’aquest aspecte de l’escrit o que el considerin poc important. (doncs, però, per consegüent, per altra banda).
10. La puntuació estructura les diverses unitats del text: l’acabament dels paràgrafs, de les frases, les relacions de subordinació entre idees, etc.
………………….., segons quins siguin els signes usats i en quina quantitat, es pot determinar el grau de complexitat de l’escrit. (no obstant això, al mateix temps, en canvi, per altra banda).

Exercici 2
Fes una llista del connectors que marquen les relacions següents entre els paràgrafs:
a) ENCETAR UN TEMA NOU
b) CONTINUAR SOBRE UN MATEIX PUNT
c) RESUMIR
d) ACABAR
e) POSAR ÈMFASI
Exercici 1
1. (D’una banda, pel que fa a, atès que, ara bé)
2. (
és a dir, quant a, no obstant això, encara que)
3. (
A més, en efecte, en canvi, tanmateix)
4. (
tot i que, per això, ja que, com és ara)
5. (
encara que, per tant, considerant que, per exemple)
6. (
però, en efecte, tanmateix, per això)
7. (
no obstant això, amb tot, així mateix, d’altra banda)
8. (
pel que fa a, però, en canvi, no obstant això)
9. (
doncs, però, per consegüent, per altra banda)
10. (
no obstant això, al mateix temps, en canvi, per altra banda)
Exercici 2
a) ENCETAR UN TEMA NOU
respecte a, pel que fa a, un altre punt és, quant a, sobre, el punt següent tracta de, en relació a, etc.
b) CONTINUAR SOBRE UN MATEIX PUNT
a més a més, endemés, a més, després, així mateix, tanmateix, tot seguit, d’altra banda, per altra part, etc.
c) RESUMIR
en resum, resumint, recapitulant, breument, en pocs mots, globalment, recollint el més important, en conjunt, …
d) ACABAR
en conclusió, per concloure, per acabar, finalment, així doncs, en definitiva, …
e) POSAR ÈMFASI
és a dir, en altres paraules, dit d’una altra manera, tal com s’ha dit, val la pena dir, cal insistir, el més important,
la idea central és, convé destacar, s’ha de tenir en compte, o sia, això és, en efecte,…

CONNECTORS: Si es vol estructurar un text 
Per introduir el tema: 

L'objectiu principal de... / Aquest escrit/document tracta de... Respecte a... / Pel que fa a... / Quant a... / Sobre (el tema de)... En relació amb... / Un altre punt és... / El punt següent tracta de... 

— Per marcar ordre: 
1r / En primer lloc... / Primer / Primerament / Per començar / D'entrada... 2n / En segon lloc... / Segon / Segonament 3r / En tercer lloc... / Tercer / Tercerament 
En darrer lloc / Finalment / En últim lloc... / Per acabar — Per fer distincions: 

D'una banda,... / De l'altra Per un costat,... / Per l'altre,... D'altra banda,... / Altrament,... Al contrari / En canvi 

— Per continuar sobre un mateix punt: 
A més a més / A més / Així mateix, Després / Tot seguit / També, / Així doncs... 

— Per posar èmfasi en un punt: 
És a dir / En altres paraules / Dit d'una altra manera... S'ha de tenir en compte... El més important / La idea central / Convé ressaltar Val la pena recordar / Cal insistir en/a... 

— Per posar exemples: 
Per exemple / Un bon exemple d'això és... / Com a exemple... En concret / Com ara 

— Per resumir: 
En resum / Resumint el més important... En conjunt / Globalment... — Per acabar: 

En conclusió / En definitiva / En conseqüència / Així doncs... Per acabar / Finalment... 

Si es volen estructurar idees — Per indicar causa: 
perquè (+ v. indicatiu) / ja que / vist que / com que atès que / a causa de / gràcies a / per culpa de... — Per indicar conseqüència: 

en conseqüència / consegüentment / per tant / de manera que / per això 

— Per indicar condició: 
Si / en cas de / a condició de — Per indicar finalitat: 

perquè (+ v. subjuntiu) / a fi de / per tal que / amb l'objectiu de amb la finalitat de...
 — Per indicar oposició (adversatives): 
en canvi / al contrari / tanmateix / ara bé No obstant això.../ Malgrat això... 

— Per indicar objecció (concessives): 
encara que / malgrat que / tot i que / per bé que 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada