ENLLAÇOS D'INTERÈS
dimarts, 10 d’abril del 2012
dilluns, 9 d’abril del 2012
Dóna'm la mà
Dona’m la mà – Joan Salvat-Papasseit
Dóna’m la mà que anirem per la riba
ben a la vora del mar
bategant,
tindrem la mida de totes les coses
només en dir-nos que ens seguim amant.
Les barques llunyes i les de la sorra
prendran un aire fidel i discret,
no ens miraran;
miraran noves rutes
amb l’esguard lent del copsador distret.
Dóna’m la mà i arrecera la galta
sobre el meu pit, i no temis ningú.
I les palmeres ens donaran ombra.
I les gavines sota el sol que lluu
ens portaran la salabror que amara,
a l’amor, tota cosa prop del mar:
i jo, aleshores, besaré ta galta;
i la besada ens durà el joc d’amar.
Dóna’m la mà que anirem per la riba
ben a la vora del mar
bategant;
tindrem la mida de totes les coses
només en dir-nos que ens seguim amant.
Joan Salvat-Papasseit,
de L’irradiador del port i les gavines.
http://www.musicadepoetes.cat/lletra/musicadepoetes/servlet/org.uoc.lletra.musicaDePoetes.Inici
Figures retòriques
Al·literació
Repetició volguda d’uns mateixos sons al llarg d’uns versos
| Xoca l’embruix de clenxes arrauxades amb un esqueix de xarpelleres fluixes. S’eixamplen les eixides enxubades, s’aixequen eixams de moixes bruixes. | Repetició del so palatal sord ABECEDARI ("X") |
Anàfora
Repetició del mateix mot o grups de mots al començament de determinats versos o estrofes per reforçar el sentit i donar-li simetria.
Enrere, molt enrere, Enrere, molt enrere, | Repetició de l'expressió: "Enrere, molt enrere" a l'inici de cada estrofa CRONOLOGIA ("Record") |
Antítesi
Oposar en una mateixa frase dos mots, pensaments o expressions de sentit contrari.
| tindreu els ulls vessant i les mans buides! | Oposició dels termes: "vessant-buides" |
Asíndeton
Supressió de les partícules relacionants (especialment conjuncions copulatives).
| Veieren el mot anorreat, desfet, tancat, blasmat, privat de l’aire l’envolta. | En la seqüència d'adjectius s'ha eliminat la conjunció "i" abans del darrer terme. PER SEMPRE LA MEMÒRIA ("Feu-ne esment") |
Comparació
Establiment d’una relació d’analogia o semblança (de forma, de funció, de mida, de color) entre l’objecte real de què es parla i un objecte imaginat per l’autor.
| La pell del mar, de mocadors farcida, sembla guarnir-se per al nostre comiat. | El segon vers conté una comparació evident. Noteu que el primer conté una metàfora: "de mocadors farcida" fa referència a les crestes blanques de les onades. ORATGES ("Gregal") |
Encadenament
Trencament forçat del discurs al final d’un vers que té la seva continuació en el posterior.
| Hem fet un camí extens, i ja em diràs on és la boira que amagava el sol. Quin munt d’instants viscuts en temps escàs! | El primer vers resta suspès en fals i segueix en el segon. CRONOLOGIA ("Anhel") |
Epítet
Adjectiu que no aporta cap contingut significatiu essencial, més aviat evidencia i ressalta una característica coneguda per tothom.
| Les més humils engrunes no fóren un regal? | Hi pot haver una cosa més senzilla i humil que una engruna? UN JORN, QUIN MUNT D'INSTANTS ("Dotze") |
Hipèrbaton
Consisteix en una alteració forçada de l’ordre gramatical dels mots per aconseguir el ritme adequat o la mètrica desitjada.
| Ens sorprèn aquesta essència tova quan apareix un nou penediment i treu el pap que la feblesa cova. | L'ordre sintàctic normal del darrer vers seria: "i treu el pap que cova la feblesa". Calia una rima consonant amb el primer vers i s'ha aconseguit alterant l'ordre. ABECEDARI ("E") |
Hipèrbole
Figura que es fonamenta en una exageració evident
| Tronen els canons i, en la distància, esquitxen tot l’espai amb les desferres d’un poble commogut i esporuguit. | "Esquitxen tot l'espai amb les desferres" és una exageració evident per fer més expressiva la descripció de la guerra. |
Interrogació retòrica
Es formula una pregunta que no espera cap mena de resposta per part de ningú.
| Alcem els ulls amunt com qui clama a tots els astres i la volta esdevé un immens interrogant. Hi som a temps encara? | La interrogació amb què es clou el poema és una simple expressió de neguit, no una demanda de resposta. |
Ironia
Consisteix a expressar una intenció amb una expressió de significat absolutament contrari creant un efecte de retret o burla.
| heu proclamat al món la vostra proesa solidària | La qualificació de "proesa solidària" amb què es refereix a la decisió de començar una guerra és una burla de les motivacions que movien l'anomenat "Trio de les Açores" |
Metàfora
Figura en la qual se substitueix l’objecte real per un d’imaginat per l’autor, amb el qual existeix una determinada analogia.
| Un trau sinuós, obert al mig d’aquest tapís obscur, | El "trau sinuós" es refereix a la lluna en quart creixent i el "tapís obscur" representa la nit. CEL D'ESTIU ("Quart creixent") |
Metonímia
Metàfora que substitueix un objecte pel nom d’un altre, però prenent la causa per l’efecte, el contingut pel continent, la matèria per l’objecte, etc.
| La teva mà, un dring de glaç al vidre i un glop daurat. Fonem les hores lentes i apaivaguem la nit. | N'hi trobem dues: "vidre" en lloc de got i "glop daurat" en substitució del líquid del got. UN JORN, QUIN MUNT D'INSTANTS! ("Vint-i-quatre") |
Paradoxa
Expressió d’un enunciat cert, però que conté dos conceptes antagònics que generen un efecte contradictori, absurd o inversemblant.
| hipnotitzat, tan prop de tots i tan lluny de tothom que fa basarda! | La contradicció és només aparent: "prop de tots" per l'enorme aglomeració de cossos i "lluny de tothom" per la impossibilitat de comunicació. |
Polisíndeton
Repetició successiva o freqüent d’una conjunció per donar més força a l’expressió.
POESIA
La Maria i el Marcel,
de costat en una barra,
es miren i fan glopets
a les respectives canyes.
Ell vesteix tot de vermell
ella emplena un crucigrama.
Ai Maria, ai Marcel,
qui s’acosta a parlar amb l’altre?
Qui s’arrisca a fracassar?
Qui saltarà sense xarxa?
Ell la vol treure a ballar,
ella se’l vol endur a casa.
Et convidaria a vi,
seria dolç, seria amable,
si volguessis seure amb mi,
quin moment més agradable!
Tancaríem el local,l
a nit seria tan llarga.
Marxaríem els dos junts
d’aquesta ciutat tant rara
i tindríem fills ben forts

i una casa amb balconada.
El Marcel allarga un braç
la Maria somriu a l’aire.
Però l’estona ha anat passant
i no troben les paraules.
Ell demà serà capaç,
ella demà estarà més guapa.
És nit freda per ser abril,
no s’està enlloc com a casa.